Aan de slag in je zones

Is dit het eerste bericht wat je ziet over zoneschoonmaak? Ga dan enkele blogs terug om de uitleg te lezen!

Print zoneschoonmaaklijsten

In de vorige blogs heb je kunnen lezen hoe je tot een verdeling van je huis in verschillende zones komt. Heb je helder welke verschillende zones voor jou het handigst zijn? Print dan nu via onderstaande knop zoveel lijsten uit als jij zones hebt.
Doe deze lijsten in je huishoudmap (zie babystap 8 en 22).

Vul de lijsten in

Ga vervolgens met je map (waar de lege zonelijsten inzitten) en een pen naar de eerste zone, de gang.
Zet bovenaan het eerste papier naast ‘Zone’ het cijfer 1 en het woord ‘Gang’ of ‘Hal’ of wat jij voor die ruimte voor woord gebruikt.
Schrijf dan allerlei taken die je daar kunt doen onder elkaar. Bij deze zone hoort ook de buitenkant van de entree, dus de voordeur met bel en stoepje etc.
Mocht je in de gang een trap naar boven hebben, voeg ’trap schoonmaken’ er dan ook aan toe.
Let op: zet hier alleen taken neer die maar eens per maand of minder nodig zijn. De dagelijkse en wekelijkse taken staan apart in je map.

Taken noteren

Overige zones

Vul op deze manier al je zoneslijsten in. Wil je hier hulp bij, trek dan even aan de bel. Het samen invullen van de zonelijsten is onderdeel van het maken van jouw huishoudschema op maat, een van de diensten die ik bied.

Pak je agenda of kalender

Voordat je echt aan de slag gaat pak je je agenda of kalender erbij. Wil je deze week al starten? Zet dan een ‘1’ bij deze maandag. Dat is het nummer van zone 1. Een ‘2’ bij volgende week maandag, een ‘3’ bij de maandag erna en zo verder tot en met zone 5. Of nummer wat verder door wanneer je wat meer wil spreiden als je meer zones hebt.

Pak je map er weer bij

Ga nu naar je lijsten en zet op het papier van zone 1 de Gang bovenaan de eerste rij hokjes het weeknummer van de week wanneer je wil starten. Bij zone 2 de Keuken het weeknummer van volgende week. Bij zone 3 de Badkamer het weeknummer van de week erna en zo verder.

En nu? Aan de slag met je timer

Zoals je wellicht al weet is het de bedoeling van FlyLady dat je je niet over de kop werkt. Nee, maximaal een kwartier per dag, op maandag tot en met vrijdag, besteed je aandacht aan het poets- en opruimwerk in je zones.
Zet daarom voor je begint een timer op 15 minuten. Kies wat taken van je ingevulde lijst en ga aan de slag. Maar….stop ook wanneer je timer gaat!!
Dit voorkomt een crash & burn (wat dat is lees je hier)

Daarnaast is stoppen wanneer je nog niet ‘klaar’ bent een goede remedie tegen perfectionisme!
Natuurlijk maak je het klusje waar je mee bezig bent nog even snel af, bijvoorbeeld het drogen van je net ingesponsde ramen 😉
Zet een vinkje achter de voltooide taken en ga de volgende dag verder waar je gebleven bent!

En achter waar je niet aan toe kwam of wat nog niet nodig gedaan hoefde te worden zet je een streepje. Dat geeft duidelijkheid voor de volgende maand. Zo zie je in een oogopslag wat nodig gedaan moet worden of wat juist nog niet hoeft!

 

Zet een vinkje achter de voltooide taken en ga de volgende dag verder waar je gebleven bent!

En achter waar je niet aan toe kwam of wat nog niet nodig gedaan hoefde te worden zet je een streepje. Dat geeft duidelijkheid voor de volgende maand. Zo zie je in een oogopslag wat nodig gedaan moet worden of wat juist nog niet hoeft!

Pin It on Pinterest

Snel contact? Stuur een bericht!