Waarom babystapjes?
De bedoeling van het Flyladysysteem is om in kleine (baby)stapjes routines op te bouwen die ervoor zorgen dat je huis en huishouden op orde komt en blijft. En dat op een ontspannen en overzichtelijke manier. Perfectionisme kent dit systeem niet, je werkt juist aan vertrouwen in jezelf. Het mag op jouw manier door de basisprincipes aan te passen aan jouw situatie.
Door de kracht van routines gaan dingen t.z.t. automatisch.
Aan de hand van deze blogpost over de babystapjes wil ik jou beter kennis laten maken met Flylady.
Ik zal er ook eerlijk bij vertellen wat voor mij wel en wat niet werkt(e). Want dat is het leuke van dit systeem: je pikt eruit wat voor jou fijn werkt!
Huishoudschema
Door het volgen van alle stapjes hieronder bouw je je eigen huishoudschema op.
Liever een huishoudschema van Groots Huishouden? Klik dan hier!
Alle 31 babystapjes vind je hieronder
BABYSTAP 1
Shiny sink, oftewel glimmende gootsteen
Ergens na het avondeten en voor het naar bed gaan spoel je vanaf nu elke dag je gootsteen uit (en wrijf hem eventueel droog).
Wat dit voor nut heeft? Ben je weleens ‘s morgens je keuken ingelopen en kwam je daar een vieze bak vol vuile vaat tegen? Hoe deprimerend is dat. Je dag ziet er gelijk wat minder vrolijk uit.
Maak het verschil door de vaat weg te werken (in de vaatwasser, afwassen met de hand of wegzetten in een teiltje) en shine die gootsteen! Morgenochtend heb je daar in ieder geval geen ergernis van.
Herhaal deze stap alle volgende dagen. Hoe? Dat lees je hieronder:
Eenmalige voorbereiding op de dagelijkse Shiny Sink.
- Haal alle afwas uit de gootsteen en zet deze in de vaatwasser.
- Laat heel heet water in de gootsteen lopen tot aan de rand. Doe er chloor bij en laat dit 1 uur staan. Trek na een uur voorzichtig de stop eruit. Als je het onprettig vindt om chloor te gebruiken, kun je in plaats daarvan ook naar stap 4 gaan.
- Spoel de gootsteen goed uit.
- Gebruik Cif of een ander schoonmaakmiddel en schrob je gootsteen uit. Zorg ervoor
dat je alle schoonmaakmiddel uit je gootsteen spoelt. Als je een RVS gootsteen hebt, gebruik je liever geen schuurmiddel want daarvan krijg je krassen op het RVS. Gebruik in dat geval een niet-schurend schoonmaakmiddel (bijv. citroensteen van Jemako) - Neem een scherp voorwerp (bijvoorbeeld een satéprikker) en maak schoon onder de randjes van je gootsteen, net zoals je vuil onder je nagels vandaan haalt.
- Maak ook rond de kranen schoon. Je hebt hier misschien een oude tandenborstel of floss voor nodig.
- Pak nu Glass-ex en laat je gootsteen glimmen.
- Je weet nu dat het echt schoon is en het hoeft niet perfect. Ons perfectionisme heeft ons
tenslotte altijd al in de weg gestaan.
Ok, klaar!
Elke avond pak je na het uitspoelen een doek (bijv. de theedoek) en droog je de gootsteen uit. Hang gelijk schone keukendoeken neer en vervang de vaatdoek.
Word niet boos als iemand anders niet zo trots is op je gootsteen als jijzelf. Het is makkelijk weer op te lossen. Je hebt de grootste klus gedaan. Door het dagelijks bij te houden zal het niet vaak zo snel vies worden. Boze woorden zijn niet zo makkelijk weer terug te nemen. Vertel je gezin gewoon waar je mee bezig bent, anders denken ze dat je gek bent geworden.
Heb je geen vaatwasser? Zet de vaat in een afwasteil in een aanrechtkastje. Geen vuile vaat meer in het zicht. Leer je gezin dat de gootsteen vrij blijft van viezigheid.
BABYSTAP 2
Kleed je aan tot en met schoenen
Hoe is het gisteravond gegaan? Lukte het de gootsteen schoon te hebben voor je naar bed ging?
Vandaag ga je aankleden en trek je fijne loopschoenen aan.
Waarom schoenen? Waarom überhaupt jezelf aankleden? Dat huispak zit toch best lekker; vooral in de winter met dikke sokken aan…..
En dat snap ik, dat trek ik zelf ook graag aan. Maar vind je niet dat je met die outfit als een slons door je huis heen sloft?
Wat nu de gedachte achter het aankleden tot en met (liefst veter-)schoenen is raad je waarschijnlijk al wel. Het geeft je brein het sein om aan de slag te gaan. Je bent immers fris gewassen, hebt je haar en huid verzorgd en die schoenen aan je voeten zetten je nu in actie-stand.
Een andere reden waarom Flylady je schoenen wilt laten dragen in huis is de veiligheid. Wel eens met blote voeten per ongeluk op een Legoblokje gestapt? Je snapt me! En ook een met rommel bezaaide vloer betreed je liever niet op blote voeten.
Nu was ik niet gewend om schoenen te dragen in huis en dan zeg ik het nog mild. Schoenen gaan hier gewoon uit bij de achterdeur, en bij jou waarschijnlijk ook. Natuurlijk wil je geen modderspoor van voor- of achterdeur via de keuken de trap op naar boven.
En daarom heb ik een paar sneakers voor binnen aangeschaft. En die blijven binnen.
Je kunt ook gewoon een bestaand paar schoenen nemen en daarvan de zolen een sopje geven.
Nu geef ik nog wat info over welke schoenen nog meer (en welke niet ) en wat als je zegt: ‘Ik doe echt geen schoenen aan, al krijg ik honderd euro!’
Het huishouden op je sloffen?
Ok, maar wat voor soort schoenen moet ik dan aantrekken, vraag je je af.
Flylady heeft het steeds over veterschoenen.
Nu krijg ik bij de gedachte aan veterschoenen wel een Miss Trunchbull-plaatje in m’n hoofd (uit Matilda van Roald Dahl)
Iets vlotters en leukers spreekt me wat meer aan, en daarom adviseer ik je iets te dragen wat ongeveer het midden houdt tussen stiletto-hakken van 11 cm hoog en berenkop-sloffen met een diameter van 50cm. Als het maar comfortabel is. Als het maar niet remt in je activiteit.
Sneakers, gympen met veters, instapschoenen, ballerina’s, huissloffen met een zooltje, laag hakje, hoger hakje, open schoen of dichte schoen: aan jou de keus!
Maar stel nu, hè, dat je minder functioneert mét schoenen aan. Dat je echt fijner, sneller en efficiënter werkt op blote voeten. Dat is dan ook prima! We leven in een vrij land en ik adviseer alleen maar; niets is verplicht!
Misschien is er wel iets anders wat helpt om lekker aan de gang te gaan. Bijvoorbeeld een schort voorknopen. Of is voor jou alleen al het wassen, aankleden, gezicht en haar doen voldoende.
Maar voor je nu juicht: ha, ik kan er onderuit komen!, bedenk nog even wat die schoenen betreft:
- ze gaan uit zodra je klaar bent, en dat kan al om 9 uur ’s morgens zijn!
- het mogen gewoon comfy sneakers zijn (ik functioneer ook niet met ‘schoenen als schoenen’)
- draag deze ‘schoenen’ alleen binnen (net als dat schort, die doe je ook snel af als je de kids ophaalt op school)
- zou je als je buiten de deur een baan had ook blootsvoets gaan? (zie het runnen van je huishouden als een leuke job!)
- en de laatste poging om je over te halen: heb je het überhaupt geprobeerd, een week lang?
BABYSTAP 3
Ontdek meer over het FlyLadysysteem.
Je bent net gestart en doet de volgende twee dingen:
- Gootsteen laten shinen in de avond.
- Aankleden tot en met schoenen in de ochtend.
Het derde stapje vraagt om je wat meer te verdiepen in het Flyladysysteem.
Als je net begint kunnen al die termen je nogal overspoelen: zones, routines, missies. Daarom zijn de 31 stapjes bedacht waarmee je in 31 dagen een basisroutine en een huishoudschema opbouwt.
Die routine houdt onder andere in dat je elke dag aangekleed begint, minstens één was doet, je wastafel en wc schoonmaakt, je bed opmaakt, je gootsteen schoonhoudt en je kleding klaarlegt.
Ook leer je om iedere dag 2 minuten lang hotspots op te ruimen (van die rommelplekjes die steeds groter worden).
Verder leert Flylady je elke dag een kwartier op te ruimen (declutteren) in een bepaalde zone van je huis. In diezelfde zone maak je ook 10 minuten per dag schoon (een missie).
En eens per week houd je een schoonmaakuurtje, de WHB (Weekly Home Blessing) genoemd: stoffen, zuigen, dweilen, vlekken poetsen, beddenlakens verwisselen, afvalbakken legen en papierrommel opruimen. Ieder onderdeel duurt max 10 min.
Je gebruikt een timer bij de WHB, het opruimen en het schoonmaken. En je stopt als die gaat, ook al ben je nog niet klaar!
Het komt hierop neer: doe rustig aan en werk jezelf niet over de kop. Neem voldoende pauzes (me-time) en verdeel het werk over een langere periode. Op deze manier bereik je op een gegeven moment een blijvend opgeruimd en schoon huis.
‘FLY’ staat voor Finally Loving Yourself
Dat is het motto. Wees geen slaaf van je huis(houden), maar wees lief voor jezelf. Om een ‘crash-and-burn’ toestand (versleten en opgebrand raken) te voorkomen, duik je niet halsoverkop in dit systeem maar ga je stapje voor stapje beginnen.
Ok, dat is het even voor nu. Er is nog genoeg over te zeggen maar dat komt later wel.
Hieronder zal ik nog wat meer over haar website en andere Flylady-inspirators vertellen.
Verdiepen zonder te verdrinken.
Met het derde stapje wil Flylady dat je haar website gaat opzoeken om je wat meer in het systeem te verdiepen.
De website www.flylady.net is in mijn ogen een chaotisch geheel. Iemand noemde het zelfs een draak van een site: veel tekstvakken, veel plaatjes, continu verspringende kaders en advertenties. Erg overweldigend dus. Verdrink er niet in!
Toch nieuwsgierig en het Engels een beetje machtig? Klik dan om te beginnen alleen op ‘Launchpad’, dat is een versimpeld overzicht van het systeem.
Andere FlyLady’s
Nu zijn er in Flyladyland verschillende dames actief in het motiveren en uitleggen van dit huishoudschema. Veruit de meest bekende is toch wel Diane in Denmark, een spontane, enthousiaste dame die met veel woorden en gebaren tot haar punt komt. Op YouTube heeft ze van ieder babystapje een filmpje staan!. Een andere dame is Flylady Kat. Ook van haar vind je veel filmpjes op YouTube (a better life with Flylady Kat).
Mijn favoriet is Stephanie aka The Secret Slob; jonge moeder, no-nonsens, nuchter, eerlijk en vrolijk. Ook van haar is genoeg te vinden op YouTube.
O ja, het is wel allemaal in ‘t Engels, maar met ondertiteling (desnoods automatisch vertaald) goed te volgen.
Diane in Denmark FlyLady 31 Babysteps for Beginners (YouTube)
FlyLady Kat How to get started with FLyLady (YouTube)
Beginner Guide to the Flylady System (YouTube)
Een toegift!!
Vandaag ga je ook de timer leren gebruiken. Want wellicht vind je het allemaal heel leuk en interessant om bovengenoemde filmpjes en websites te gaan bekijken. Maar het ‘gevaar’ is wel dat je blijft kijken en zoeken. Daar hebben we de timer voor! Spreek met jezelf af hoelang je op je telefoon/tablet/laptop gaat en stel dat in op je timer. Vijf minuten? Vijftien? Dat is aan jou. Sowieso niet verkeerd om de tijd in de gaten te houden wanneer internet de aandacht vraagt….
BABYSTAP 4
Noteer om niet te vergeten
Schrijf de stapjes op
Om de stapjes die je geleerd hebt niet te vergeten is het de bedoeling dat je deze op gaat schrijven. Schrijf ze op een geeltje en hang ze ergens op waar je ze niet over het hoofd ziet. Bijvoorbeeld op de spiegel in de badkamer, je slaapkamerdeur, in de buurt van je gootsteen of op de keukendeur. Vandaag schrijf je twee stapjes op: de glimmende gootsteen en het aankleden tot en met schoenen. En wanneer een nieuw stapje zich aandient maak je ook hier weer een briefje voor. Dit is het begin van je huishoudschema.
Wie schrijft die blijft
Het opschrijven van nieuwe gewoontes zorgt ervoor dat we de dingen beter onthouden. Dat is de reden waarom je dit doet. Je kunt de briefjes laten hangen tot het stapje automatisch geworden is. Binnenkort ga je ook een huishoudmap aanleggen waarin je je ochtend- en avondroutine noteert.
Het helpt je gefocust te blijven op weg naar een schoon en opgeruimd huis.
BABYSTAP 5
Wees aardig voor jezelf
Negatieve gedachten ombuigen
Hoor je weleens zeurende, negatieve stemmetjes in je hoofd die dingen zeggen als: ‘het lukt me niet’ of ‘je verdient geen opgeruimd, schoon, uitnodigend huis’ of ‘waarom zou ik dit allemaal doen’ et cetera?
Neem een stuk papier of gebruik een notitieboekje en schrijf zo’n negatieve gedachte op. Draai die gedachte nu om en zeg iets aardigs tegen jezelf waardoor je die negativiteit ontkracht. Schrijf die positieve gedachte op en kijk er regelmatig naar. Ook jij kunt je huis zo inrichten en opgeruimd houden zoals jij wilt en het voor jou mogelijk is.
Met hele kleine stapjes, al zijn het muizenstapjes, kom je er ook! Dus geef niet op!
Flylady wil dat je goed voor jezelf zorgt.
Wees aardig voor jezelf!
Je bent al zover:
- Aankleden tot en met schoenen
- Gootsteen schoon houden
- Timer en herinneringsbriefjes gebruiken
Pak vandaag eens even lekker een momentje voor jezelf. Ga zitten met een theetje of iets anders en relax.
Geniet van je ‘Me-time’
Met welke negatieve gedachten ga jij afrekenen?
Dat kunnen ook gedachten zijn over wat anderen misschien wel van je denken. Of zelfs over je durven te zeggen. Trek die negativiteit niet naar je toe. Jij weet deksels goed dat waar je nu mee bezig bent hoe dan ook goed voor je is!
Lijstjes maken stom? Taken op herinneringsbriefjes kinderachtig? Schoenen aan moeten doen om in actie te komen belachelijk? Jij weet wel beter!
Bewaak je GEDACHTEN, zij worden WOORDEN
Bewaak je WOORDEN, zij worden ACTIES
Bewaak je ACTIES, zij worden GEWOONTEN
Bewaak je GEWOONTEN, zij worden jouw KARAKTER
Bewaak je KARAKTER, het wordt je TOEKOMST
BABYSTAP 6
Weg met die hotspots!
In twee minuten een hotspot aanpakken
Je herkent het vast wel: je legt even snel iets neer op tafel, aanrecht, kastje, bureau of ander oppervlak en in een mum van tijd zijn daar op miraculeuze wijze allerlei items bijgekomen. Het lijkt wel of dat ene voorwerp al die andere spullen als een magneet naar zich toe heeft getrokken! Zo’n magneetplek, door Flylady een hotspot genoemd, neemt als je niet ingrijpt je hele huis over, zoals wanneer je een brandje niet op tijd blust ofzo 🔥
Kijk eens rond in je huis en inventariseer waar bij jou zulke hotspots zijn of dreigen te ontstaan.
Bij mij zijn het verschillende plekken in huis: op de uiteinden van de eettafel en het aanrecht, het tafeltje naast m’n stoel en de salontafel.
Hoe?
Om te beginnen zet je eerst je timer op 2 (ja, twee maar) minuten.
Je kunt nu alle spullen van de hotspot die niet in die ruimte horen in een bak stoppen. Rommel en oud papier gooi je gelijk weg.
Loop dan met de bak naar de verschillende ruimtes en leg de spullen waar ze horen.
Gaat de timer en ben je nog niet klaar? Stop gewoon en ga de volgende keer verder, hetzij met dezelfde hotspot of met een andere. Je kunt dit 2-minutenklusje twee keer op een dag doen, een keer na het ontbijt en een keer rond het avondeten. Op een gegeven moment zijn de hotspots weg en is het vanaf dan alleen een kwestie van checken of er iets ligt.
In de volgende post zal ik wat vertellen over hoe je zulke plekken kunt begrenzen en hoe je het aantal hotspots terug kunt brengen.
Hoe hou je die hotspots onder controle?
Om het aantal hotspots te verminderen zou je het volgende kunnen doen: zet op de plek waar je echt niet wil dat daar steeds rommel ligt iets neer. Een plant bijvoorbeeld of een paar mooie kaarsenstandaards bij elkaar. Je kunt ook een mooie schaal neerzetten of een dienblad. Mocht je toch onverhoopt iets wat je in je handen hebt kwijt willen dan is dat de toegestane plek. Maar dan ook alleen daarin en niet ernaast. Zo begrens je een hotspot.
Nu zijn de items op zo’n hotspot vaak óf spullen die geen vaste plek hebben, óf spullen die we gedachteloos neerleggen, óf spullen die we in verschillende ruimtes gebruiken.
Het kan zijn dat de keukenschaar nogal eens gepakt wordt om ergens anders te gebruiken. Schaf dan een extra schaar aan zodat de keukenschaar in de keuken blijft. En heeft deze schaar daar een vaste plek in een opbergpot of in een la?
Of heb je wellicht meerdere scharen maar ben je zo in gedachten dat je dat ding zomaar ergens dropt?
Wees je bewust van wat je vasthebt; ik moet zeggen dat dit echt wel mijn valkuil is. Met handen vol boodschappentassen binnenkomen, de autosleutels snel dumpen en vervolgens vergeten.
Een laatste oplossing die ik nog wil noemen: het kunnen ook overbodige items zijn die de rommelplekken bevolken. Items die je eigenlijk niet eens gebruikt, maar alleen verplaatst. Of items waar je er genoeg van hebt liggen. Doe deze overbodige spullen gewoon weg! Enne… weggéven is ook een manier van spullen wegdoen! De kringloop is er blij mee;
BABYSTAP 7
Kleding voor morgen klaarleggen
Yes! Je bent al een week bezig!
Wat doe je al?
- Aankleden tot en met schoenen
- 2-minuten hotspot (2x)
- Gootsteen schoonhouden
- Nieuw stapje opschrijven
Het volgende stapje is het klaarleggen of -hangen van de kleren voor morgen.
Het klaarhangen van de kleding voor morgen maakt het de volgende ochtend een stuk makkelijker om te starten.
Waar?
Hang de kleding daar waar je je aankleedt. Bij mij is dat in de badkamer.
Wanneer?
Om iets nieuws aan te leren is het handig om het te koppelen aan een bestaande gewoonte. Bijvoorbeeld als de tanden gepoetst zijn de kleren van vandaag opruimen. En gaat het in de was, of kan het nog een dag mee? Pak je alleen een ander shirt of ook schone onderkleding? Leg er ook bijpassende sokken, riem, ketting, sjaal enzo bij. Hoe completer, hoe beter.
Wat?
Kijk daarbij ook naar je activiteiten en afspraken voor morgen en naar wat voor weer het wordt. Pas je kledingkeuze daar op aan.
Voor de moeders onder ons: ook voor je kinderen is dit een fijne gewoonte. Het kan een hoop gedoe en oponthoud in de ochtend schelen als voor hen de kleding en alles wat daar verder bij hoort klaarligt.
BABYSTAP 8
Start je huishoudmap!
Start je eigen Control Journal (soort van huishouddraaiboek)
Nu je een week bezig bent ga je eens kijken wat je nieuwe gewoontes zijn. Deze kun je verdelen in dingen die je ‘s ochtends en ‘s avonds doet.
Om dit voor je overzichtelijk te maken (en houden) ga je een paar lege vellen papier opzoeken.
Schrijf bovenaan het ene blad ‘Ochtendroutine’ met daaronder de dingen die je tot nu toe ‘s morgens doet en bovenaan het andere ‘Avondroutine’ met daaronder de dingen die je in de avond doet.
Stop deze papieren in een map; je hebt vast wel iets liggen. Houd het simpel, een gewone multomap of binder is prima.
Dit is het begin van je Control Journal: naast de timer het belangrijkste onderdeel van het Flyladysysteem.
Ik raad je (uit ervaring) een losbladig systeem aan want er komen in de loop van de tijd nog wat papieren bij.
Houd het simpel!
En, heb je al wat papier bij elkaar gezocht om met je huishoudmap te kunnen beginnen? Of je nu kladpapier of printerpapier gebruikt, of wat blaadjes uit een schrift scheurt; alles is goed! Maak er met een perforator wat gaatjes in zodat je het bij elkaar kunt houden in een map. Bedenk dat het niet perfect moet. Gewoon goed is goed genoeg!
Voor degenen die alles liever digitaal bijhouden en niets op papier (willen) noteren: probeer het toch eens op te schrijven en bekijk dan na het voltooien van dit traject hoe het bevalt.
Voor mij geen lijstjes in m’n telefoon meer, dat leidde me ontzettend af van waar ik mee bezig was en daardoor kon ik niet gefocust blijven.
BABYSTAP 9
Vijf minuten puinruimen!
Ruim 5 minuten op in de ruimte waar dat het hardst nodig is.
De nieuwe gewoonte is een snel-klaar-klusje. FlyLady noemt het de 5 minuten room rescue, de 5 minuten kamerredding.
Wat houdt dat in?
Je gaat naar de meest rommelige ruimte in je huis, zet je timer op 5 minuten, en stort je op de bende. Je pakt spullen op van de vloer, van stoelen, tafel, bed of waar dan ook. Spullen die daar niet horen dus.
Gebruikt vaatwerk, kleding, gelezen boeken, sokken, speelgoed, knutselspullen, stapels was enzovoort. Alles wat niet opgeborgen op z’n plek ligt of staat.
En natuurlijk de zooi die in de prullenbak hoort. Lege verpakkingen van snoep, chips en chocola, oud papier zoals folders en kranten, plastic en karton etc. Gooi weg wat weg kan en berg netjes op wat opgeruimd kan worden.
In ieder geval: houd het bij één ruimte en stop als de timer gaat.
Je zult versteld staan van het resultaat. Vaak beginnen we niet aan zulke opruimklussen omdat we eigenlijk de hele ruimte willen aanpakken en dan ook maar gelijk het hele huis. Dus wachten en wachten we tot zich een geschikt moment aandient.
En zo wordt de rommel meer en de berg waar we tegenop zien groter.
Daarom is door Flylady dit 5-minutenklusje in het leven geroepen zodat er toch vooruitgang wordt geboekt! Want dat ga je zien, ook al doe je iedere dag maar 5 minuten.
Waarom niet langer dan 5 minuten? Twee redenen:
1: Iets is meer dan niets, want tja, eerst ruimde je toch helemaal niet op omdat je het steeds uitstelde.
En 2: Als je langer dan 5 minuten doorgaat ga je teveel overhoop halen en ben je uren later nog bezig zodat je de rest van de dag of volgende dag gesloopt bent, want de andere taken kwamen niet aan bod en van het nemen van me-time is al helemaal niets terechtgekomen.
Progress not perfection is het motto!
Voeg de kamerredding toe aan je ochtend- of avondroutine, het moment waarop jij je het meest productief voelt.
Schrijf dit nieuwe stapje op om er de aankomende dagen aan herinnerd te worden. Schrijf het behalve op een post-it ook in je huishoudmap. En vergeet niet je andere stapjes te doen!
Hotspots en vijf-minuten-kamerredding, wat is het verschil?
De vijf-minuten-kamerredding is iets anders dan een hotspot opruimen. Bij hotspots worden vaak dingen gedachteloos bij gelegd. Maar kamerredding is wat je zou doen als er visite komt. Even snel opruimen voor het oog. Kies een ruimte, stel de timer in en gaan; ook als je géén visite verwacht!
Heb je kinderen? Laat hen ook zo’n opruimrondje doen! Maak er een spelletje van voor de kleintjes; kindjes vanaf anderhalf jaar kunnen meer dan je denkt! Net voor het eten hun speelgoed van de vloer op laten ruimen. Je kunt een liedje afspelen en wanneer dat afgelopen is mogen ze stoppen. Maak het leuk! Willen de wat grotere kinderen naar buiten maar is hun slaapkamer een bende? Zet weer die timer op 5 minuten en laat ze daarna gaan.
Wees creatief, maak het niet zwaar en geef zelf het goede voorbeeld. Je kunt van je kinderen geen opruimgedrag verwachten als je zelf de boel laat slingeren…
BABYSTAP 10
De kracht van 15 minuten
Ontdek hoeveel je kunt opruimen in 15 minuten door de timer te zetten.
De timer helpt je ergens aan te beginnen én het leert je om te stoppen. De timer behoed je voor een crash & burn (opgebrand raken) én voorkomt dat je te lang blijft zitten.
Met het volgende stapje ga je vanaf nu dagelijks een kwartier opruimen.
Hoe?
Pak een paar dozen of klapkratjes die je labelt met Weggooien, Weggeven en Opruimen en zet een afvalzak in de weggooidoos voor het restafval. Zet je timer op 15 minuten en begin.
Er zijn verschillende methodes, mijn manier is om systematisch op te ruimen in de zone* van de week. Dit doe ik om zigzagopruimen te voorkomen.
Loop de inhoud van je kasten na, bekijk ze kritisch en beslis wat ermee moet. Controleer in keuken en voorraadkast of er niets over de datum is. Pak ook de rommellades aan. In plaats van alles uit te stallen om je heen doe je ieder item direct in een van de dozen. Vervolgens maak je de leeggekomen plank of lade schoon en berg de spullen die daar horen terug.
Als na een kwartier de timer gaat gooi dan het afval weg, zet de spullen om weg te geven in de auto of op een verzamelplek om het de eerstvolgende keer naar de kringloop te kunnen brengen en breng spullen uit de laatste doos in de ruimte waar ze horen.
Herhaal dit opruimkwartiertje iedere doordeweekse dag. Op deze manier ontdoe je je huis langzamerhand van overbodige spullen en creëer je rust in huis. Bovendien is je huis dan makkelijker te onderhouden.
Zet na het opruimkwartiertje nogmaals de timer op 15 minuten, ga met de beentjes omhoog en lees je favoriete tijdschrift tot de timer gaat.
*Flylady verdeelt het huis in 5 zones. Iedere week ligt de focus op een andere zone.
Moeite met beslissen?
Veel spullen op te ruimen maar je weet niet welke beslissing te nemen? Ik heb het dan over de spullen waar je erg over twijfelt.
Stel bij ieder voorwerp de vraag:
- gebruik ik dit regelmatig?
- houd ik van dit voorwerp?
- is het mijn tijd en energie waard om dit voorwerp te onderhouden?
- pas ik het nog (kleding) of past het nog bij mij?
- zou ik dit voorwerp/kledingstuk opnieuw kopen?
- kan ik ook zonder dit voorwerp leven?
Deze laatste vraag is mijns inziens de belangrijkste!
Ben je er nog niet uit? Stop deze spullen dan in een ‘twijfeldoos’ en zet hem weg met een datum erop; mocht deze enkele maanden ongeopend blijven dan weet je dat ook die spullen weg kunnen.
BABYSTAP 11
Inspiratie en motivatie
Maak een inspiratiepagina.
Laten we eerst eens terugblikken op de afgelopen tijd en de stappen herhalen die we tot nu toe doen.
- Hoe ziet je gootsteen er uit?
- Ben je van top tot teen aangekleed
- Gebruik je de timer bij de drie verschillende opruimacties?
- Leg je je kleding voor de volgende dag klaar?
Schrijf je bovenstaande dingen op?
Gaat het doen van deze dingen al een beetje vanzelf?
Of zou je graag willen starten met de stapjes maar mis je nog wat motivatie?
Het kan best zijn dat negatieve gedachten je in de weg zitten.
Wellicht heb je wat inspiratie nodig om gemotiveerd door te gaan.
Neem dan een leeg papier en doe deze in je zopas aangelegde huishoudmap (zie stap 8).
Schrijf hier wat quotes, spreuken, mooie teksten, uitspraken of gedachten op die jou inspireren en waar je blij van wordt.
Verdere uitleg over dit stapje laat ik even voor wat het is. Of je dit stapje gaat toepassen is aan jou. Ben je niet zo van de quotes en teksten, ook prima!
Zelf vind ik het heerlijk om te handletteren. Zo af en toe neem ik dan een tekst die me aanspreekt.
BABYSTAP 12
Mailbox opschonen
Het volgende stapje is: werk je mailbox bij. Zet daarvoor ook weer je timer. Bepaal zelf hoelang je ermee bezig wilt zijn, let op: hooguit 15 minuten!
Hoeveel ongelezen e-mails staan er in jouw mailbox? En verdwijnen belangrijke mails nogal eens tussen de junkmail?
Om dit te voorkomen zou je jezelf af kunnen melden bij nieuwsbrieven van winkels, bedrijven etc.
Mails ouder dan 3 maanden kun je selecteren en parkeren in een aparte map; geef die map een duidelijk herkenbare naam.
Zet dan de mails die over zijn op alfabet van afzender en kijk eerst welke mails direct naar de prullenbak mogen.
Zet ze daarna weer op datum (nieuwste bovenaan) en begin met beantwoorden en ordenen van nieuw naar oud.
Daarna herhaal je hetzelfde proces met de geparkeerde oude mails (of gooi ze in de prullenbak!).
Doe dit stapje bij voorkeur elke dag even, tot je mailbox leeg is. Vanaf dat moment is het een kwestie van bijhouden.
Digitaal opruimen is een must! Gebruik de tools (filters, labels, mappen, regel maken etc.) in je e-mailprogramma bij het ordenen van je Postvak In. Het zorgt ervoor dat je geen enkel belangrijk bericht meer misloopt.
Gebruik wachttijd
Nog een leuke tip die ik onlangs hoorde: gebruik wachttijd als opschoontijd. Bijvoorbeeld in wachtkamer, file, rij voor de kassa, dichte brug, bij het schoolplein enzovoort.
In een paar minuutjes kun je heel wat mail verwijderen!
En wanneer je helemaal geen mailoverschot (meer) hebt kun je altijd nog foto’s en video’s, apps, contacten, berichtjes, (oude) to-do lijstjes, aantekeningen en notities en open browsertabs van je telefoon verwijderen! 📱
BABYSTAP 13
Schoonmaken in de zone
Maak kennis met de zones door het doen van een schoonmaakklusje (Flylady noemt dit een missie).
Het is weer tijd voor een nieuwe gewoonte! Nu ja, nieuw…. ik neem aan dat schoonmaken voor de meesten van ons toch wel een gewoonte is. Misschien kan ik het beter een nieuwe manier van schoonmaken noemen.
Flylady doet niet aan voorjaarsschoonmaak en ook niet aan wekelijks je hele huis poetsen van boven naar beneden. In plaats daarvan doe je dagelijks (maandag tot en met vrijdag) een klusje in de zone van de huidige week. Een schoonmaakklusje van 10 á 15 minuten. Dat is te overzien, of niet?
En die zones, dat zijn de vijf meest gebruikte vertrekken van je huis.
Flylady richt zich op één zone per week, behalve in de eerste en laatste week van de maand; gewoonlijk vallen er twee zones in de week waarin de huidige maand eindigt en de nieuwe maand begint. (Daarover in een volgende blogpost meer.)
Je kunt deze klusjes vinden op de flyladywebsite onder Launchpad maar ook in de app FlyLadyPlus.
Voor wie zijn de missies bedoeld?
- voor degenen die net gestart zijn met de babystapjes en vanaf stap 13 de missies erbij gaan doen
- voor als je nog niet klaar bent met opruimen en daarom nog niet toe bent aan gedetailleerde zonecleaning
- voor degenen die weinig tijd hebben en toch een beetje bij willen blijven
- voor als je het gewoon fijn vindt om te doen, om welke reden dan ook
Terwijl ik dit typ zijn we in Zone 2: de keuken en voorraadkast. Enkele van de klusjes die genoemd worden zijn:
- je aanrecht netjes maken
- de vloer dweilen
- het gasstel onder handen nemen
- het gootsteenkastje uitnemen
- een plank in de voorraadkast controleren, dat soort zaken.
Je kunt natuurlijk ook zelf een overzicht van schoonmaakklusjes maken, dat is namelijk wat ik doe, want ieder huis is verschillend, en er komen nog wel eens missies voorbij die niet passen bij mijn huis.
Vandaag ga ik de frontjes van de onderkasten afnemen en de vloer dweilen!
De zone indeling volgens FlyLady
De zone indeling die Flylady gemaakt heeft is als volgt:
Zone 1 = rondom de voordeur, de entree en de eetkamer (in Amerika zijn de huizen wat anders dan bij ons, vooral de vrijstaande. Bij de meeste van die huizen kom je via een veranda (front porch) met afdak, schommelstoel enz. bij je voordeur, vervolgens kom je niet eens altijd in een gang, maar sta je direct in de woonkamer. En de eetkamer (dining room) is hiervan gescheiden)
Zone 2 = de keuken en voorraadkast (de typisch Amerikaanse pantry, vaak een ruimte in de keuken die lijkt op een inloopkast).
Zone 3 = de ‘algemene’ badkamer en een extra ruimte (dat kan de bijkeuken zijn, de tweede of derde badkamer, de waskamer (laundry), de hobbykamer, een kinderkamer, logeerkamer of welke ruimte dan ook)
Zone 4 = de ouderslaapkamer met aangrenzende badkamer en kledingkast (de ‘master’ in Amerika heeft meestal een eigen badkamer).
Zone 5 = de woonkamer, de familiekamer en/of relaxruimte.
(Flylady spreekt van living room, family room en den.
De living is de wat formelere woonkamer waar je ook gasten ontvangt. De family room is een ruimte waarin je met je gezin ontspant of juist activiteiten belegt, vaak in een ander deel van het huis, in de basement bijvoorbeeld.
En een ‘den’ is een kleinere ruimte waar je jezelf terug kan trekken en ontspannen. Hier staan bijvoorbeeld wat boekenkasten, een muziekinstrument, weinig meubels, soms maar 1 stoel. Een beetje vergelijkbaar met de functie van een kamer en suite)
Maar mijn indeling is:
Zone 1: rondom de voordeur en in de gang (aparte eetkamer heb ik niet)
Zone 2: de keuken (ik heb geen pantry, maar een voorraadkast in de gang)
Zone 3: badkamer en roulerend kantoor, hobbykamer en wasruimte
Zone 4: slaapkamer en kledingkast
Zone 5: woonkamer met eethoek
Het zijn dus allemaal extra klusjes die je doet buiten de dagelijkse klusjes om. Het is natuurlijk niet zo dat ik nu 4 weken m’n keuken niet dweil, dat doe ik bijna iedere dag. Maar in die ene week doe ik het ook achter de prullenbak en even extra in de hoeken en neem ik de plinten mee; en m’n gasstel krijgt dagelijks na het avondeten een sopje, maar in de zone boen ik de pitten extra af.
Lees nog veel meer over de zones in mijn blogpost daarover.
BABYSTAP 14
Agenda gebruiken
Gebruik een kalender en/of agenda voor je afspraken
Niet te geloven dat je al twee weken bezig bent met de babystapjes!
Wat je tot nu toe doet:
In de ochtend:
- aankleden tot en met schoenen
- 2 minuten hotspot
- 5 minuten kamerredding
- 15 minuten opruimen in de zone
- 10 minuten schoonmaken in de zone
en ‘s avonds:
- gootsteen schoonmaken
- 2 minuten hotspot
- kleding klaarleggen
Met de nieuwe stap van vandaag ga je het gebruik van een kalender of agenda invoeren. Voor de meesten van ons is dat een uitdaging.
Maar op de weg naar een relaxed huishouden met alles daaromheen is het echt een onmisbaar gebruik.
Welke agenda?
Wat voor kalender of agenda je neemt maakt niet uit, een gezinsplanner, een muurkalender of een digitale versie; als je er maar een hebt.
Hang of leg een papieren versie op een zichtbare plaats, belangrijke afspraken en gebeurtenissen springen zo duidelijker in het oog en dat voorkomt teleurstellingen.
Als op een gegeven moment de routines en de wekelijkse basisdingen voor jou een automatisme zijn geworden is het de bedoeling om 1x per week te gaan plannen voor de komende week.
Doe dit dan op een vaste dag. Ik doe dit altijd op woensdag, dat is mijn bureaudag. Dan doe ik ook betalingen, beantwoord ik mailtjes, maak een weekmenu en plan wat ik de volgende week wil doen. Veel afspraken staan er momenteel (middenin coronatijd) niet in, maar de dagen die ik werk of oppas, wanneer er een verjaardag is, schrijf ik zowel in m’n agenda als in de gezinsplanner.
Komt er een nieuw rooster van werk, kerk, m’n studie of van koor, dan wordt dit direct overgenomen in de agenda.
Heb jij (nog) geen agenda? Dan zul je al deze afspraken moeten onthouden en uit je hoofd moeten plannen. En dat gaat (ik spreek uit ervaring!) niet altijd goed. Schaf er dus snel eentje aan.
Aangezien ik nogal een beetje heel erg plannerverslaafd ben (eigenlijk niet zozeer aan het plannen zelf, maar aan al die mooie planners en boekjes die in omloop zijn), is het plannen voor mij geen straf. In ieder geval zijn die gave planners zoals de Balansplanner super helpend voor mij om gemotiveerd te blijven.
Plannen was nooit m’n sterkste kant. Eerlijk, ik heb het ook echt moeten leren. Maar nu maak ik van het plannen een klein feestje.
BABYSTAP 15
Trek je bed glad!
Trek je bed glad direct na het opstaan.
Hoe gaat het met je routines en babystapjes? Ook al lukt het niet iedere dag, waarschijnlijk merk je al wel vooruitgang. Wellicht zorgt de vermindering van rommel door het dagelijkse opruimen al voor minder stress.
De nieuwe gewoonte is dat je direct na het opstaan je bed opmaakt. Het dekbed gladtrekken (of je dat nu openslaat of niet) en de kussens even recht is voldoende.
Schrijf deze gewoonte bovenaan het lijstje van de ochtendroutine.
Flylady zegt: iedere kamer heeft een glanzende gootsteen; in je slaapkamer is dat je bed!
Heerlijk toch om ‘s avonds in een uitnodigend bed te stappen?
Enne, ook al heb je de hele dag niets anders bereikt, je bed is dan tenminste opgemaakt Sleep well!
Zie hoe zo’n kleine handeling niet alleen een groot effect heeft op de uitstraling van je slaapkamer, maar ook op het doen van andere routines (zie video)!
De ochtendroutine is vanaf nu:
- opstaan
- bed glad
- aankleden
- hotspot (2 min)
Doordeweeks:
- kamerredding (5 min)
- 15 minuten opruimen en
- schoonmaken in zone
Kijk ook dagelijks in je Control journal en agenda om geen belangrijke dingen te missen.
BABYSTAP 16
Nog meer inspiratie.
Neem vandaag eens een extra rustmomentje voor jezelf! Geniet van de vooruitgang die je boekt, je zult vast al iets merken van de veranderingen.
Vind je het leuk om nog meer te lezen over Flylady?
Je kunt op haar site verschillende onderwerpen vinden: een Morning Musing (ochtendpraatje), een Testimonial (ervaringsverhaal) of een Vraag het Flylady.
Overigens kom je op Instagram en Facebook met de hashtag #flylady en #flyladybabysteps ook heel wat inspiratie tegen.
BABYSTAP 17
Ga op tijd slapen!
Ga op een fatsoenlijk tijdstip naar bed
De nieuwe gewoonte is: naar bed gaan op een vast tijdstip.
Een tijdstip die je voldoende slaapuren laat maken.
Ook je lichaam houdt van routine. Vaak genoeg word je om dezelfde tijd wakker.
Net als van op bepaalde tijden eten wil je lijf ook graag op bepaalde tijden slapen.
Je merkt wanneer het uur verzet is bij kinderen vooral goed dat hun slaaproutine in de war is.
Maar ook wanneer ze slecht geslapen hebben of erg laat naar bed zijn gegaan is hun humeur niet op z’n best.
Dit overkomt ons net zo goed als wij onvoldoende slaap nemen. We raken door moeheid gestresst en ons gedulds- en energieniveau daalt aanzienlijk.
Hoe laat sta je de volgende morgen op? Tel 8 uren terug; dat is je bedtijd!
Zorg dat je minstens een uur voor je wilt gaan slapen je avondroutine hebt gedaan. Opruimen van de koffieboel, vaatwasser aan (check of de gootsteen gedaan is), kleding klaarleggen, een bad of douche nemen en misschien nog wat ontspannen zoals mediteren, lezen of muziek luisteren. Zo belangrijk om je brein te kalmeren voor je gaat slapen! En nee, schermpjes zijn niet helpend daarin, daar wordt je geest alleen maar drukker van….
Schrijf dit nieuwe stapje op bij je avondroutine in je Control Journal, en extra op een plakbriefje.
Welterusten alvast!
Mijn slaaproutine was jaren een drama. Omdat ik steeds megavroeg wakker werd (om 4 uur/half 5), ging ik later naar bed in de hoop dat ik dan langer sliep. Maar hoe laat ik ook ging: mijn biologische wekker ging steeds vroeg in de ochtend af. Tijden lang heb ik de uren liggen afwachten tot ik er uit mocht van mezelf. Overdag liep ik dan halfslapend rond, want m’n slaapuren waren veel te weinig. Tot ik de gewoonte van Flylady serieus ging nemen en i.p.v. om 11 uur/half 12 om 9 uur naar bed ben gegaan. En nu kom ik wél aan voldoende slaap toe en slaap ik soms wel door tot 5 uur!
Vijf uur opstaan is voor mij nu de beste tijd, veel beter dan hanewakend van 4 tot 7 in bed blijven liggen.
Met inslapen heb ik overigens nooit moeite, binnen 10 minuten ben ik vertrokken.
Kom jij aan voldoende nachtrust toe? En merk je dat ook de volgende dag?
BABYSTAP 18
De 11 leefregels van FlyLady
Flylady’s elf geboden.
En, hoeveel uur heb je geslapen?
Bij Flylady draait het steeds om het goed zorgen voor jezelf waardoor je beter in staat bent om voor je gezin en/of huishouden te zorgen.
Vandaag presenteer ik je de 11 leefregels van Flylady die je helpen te FLY’en (Finally Loving Yourself):
- Houd je gootsteen schoon en glimmend
- Kleed je elke ochtend aan, zelfs als je er geen zin in hebt. Vergeet je schoenen niet
- Doe iedere dag de ochtend- en avondroutine
- Sta jezelf niet toe om afgeleid te worden door de computer of telefoon (gebruik ook hiervoor je timer)
- Ruim op waar je mee bezig bent. Gebruik je iets dan ruim je het daarna op
- Probeer niet om twee projecten tegelijk te doen. Één ding tegelijk!
- Haal niet meer overhoop dan binnen een uur kan worden opgeruimd
- Doe elke dag iets voor jezelf, liefst elke ochtend en avond
- Werk zo snel als je kunt om de klus te klaren. Dit geeft meer tijd om later iets leuks te doen
- Glimlach, zelfs als je er geen zin in hebt
- Vergeet niet elke dag te lachen
Wees lief voor jezelf, je verdient het!
Schrijf ze over of print het en stop het papier in je map.
BABYSTAP 19
Blijf gemotiveerd!
Lees ervaringen van andere Flybabies.
Je kunt je via de website van Flylady abonneren op dagelijkse mailing. (disclaimer: gemiddeld 5 mails per dag, weet waar je aan begint!)
In die mails lees je onder andere hoe Flybabies van over de hele wereld het systeem gebruiken en hoe het hun levens en huizen veranderd heeft.
Marla Cilley -de Flylady herself- heeft daarnaast in haar boek Sink Reflections (Gootsteen weerspiegelingen) verschillende ervaringsverhalen opgenomen.
Zoek eens naar zo’n verhaal, het motiveert enorm om door te zetten.
Dat hoeft niet perse door je op de mailing te abonneren.
Op YouTube kun je ook inspirerende verhalen vinden, zoek op:
Diane in Denmark – Organized at work, chaos at home. Why I went looking for the Flylady system.
Of:
The Secret Slob – One year of using the Flylady system before and after.
Maar eerst je ochtendroutine:
- Opstaan en bed glad
- Aankleden, haar, gezicht, schoenen aan
- Een hotspot opruimen
- Vijf minuten opruimen van de ergste rommel
- Dagelijkse kwartier opschonen van spullen in de zone.
- Tien minuten een schoonmaakklusje in de zone.
- Even zitten, pak je map en agenda erbij en check je taken en afspraken.
Mijn ervaringsverhaal
Hier kun je lezen wat het flyladysysteem voor mij heeft betekent.
Ik ben Nina, 51 jaar en getrouwd met Klaas. We hebben drie kinderen (29, 28 en 19 jaar) en drie kleinkinderen (7, 4 en 1 jaar).
We wonen op een buiten bedrijf zijnde boerderij in een verbouwde koeienstal; gelijkvloers, klein, knus en kleurrijk.
Ik heb verschillende deeltijdbaantjes gehad en werk tegenwoordig meerdere dagdelen per week als opruimcoach.
Begin 2020 ben ik de opleiding tot professional organizer gaan volgen en halverwege 2021 ben ik voor de opleiding geslaagd.
In m’n vrije tijd (die ik momenteel niet veel heb) ben ik graag creatief bezig. Ik hou ervan om ruimtes kleurrijk in te richten en draai m’n hand niet om voor behang- en schilderwerk. Leuke stylinghoekjes maken, daar kan ik echt m’n creativiteit in kwijt. Maar ook woonaccessoires haken, kleding naaien of breien is iets wat ik graag doe.
Twaalf jaar geleden maakte ik kennis met het Flyladysysteem. Rond diezelfde tijd kreeg ik de diagnose ADD en volgde daarvoor therapie in groepsverband. Ik vertelde er hoe chaotisch m’n huis was en dat ook m’n hele leven structuur miste. Ik kon niet plannen, geen focus houden of juist alles om me heen vergeten door hyperfocus met als gevolg veel rommel en onrust.
In de groep begon iemand over Flylady en mij werd geadviseerd om hier eens serieus naar te kijken; het scheen de handvatten te bieden om structuur en rust te krijgen. Het was even uitvogelen hoe, maar ik werd gelukkig gecoacht en tenslotte heb ik me er voor de volle honderd procent op gestort. Ik voelde gewoon: dit is mijn kans! En inderdaad, binnen twee jaar, had ik de karretjes enigszins op de rails, Flylady heeft daarin echt het verschil gemaakt!
Ik ben dus geen geboren organizer of schoonmaakprinses, ik struikel nog steeds, val soms van de kar maar heb de tips en tricks om weer overeind te komen en op de kar te klimmen. En die deel ik graag!
BABYSTAP 20
Doe iedere dag een was!
De wasroutine
In deze post wordt de volgende gewoonte geïntroduceerd: het onder controle houden van je was door elke dag minstens één was te doen.
Dat is sorteren, wassen, drogen, vouwen én wegbergen. Pas als dit hele proces is voltooid kun je zeggen dat je een was hebt gedaan.
Je kunt een lading in de wasmachine stoppen voor het slapen gaan, ‘s morgens vroeg in de droger gooien en daarna vouwen en opbergen. Of je kunt een was draaien als onderdeel van je ochtendroutine, vervolgens laten drogen en het vouwen en wegbergen tijdens je middag- of avondroutine doen.
Net zoals je de vaat iedere dag doet, zo doe je ook iedere dag je was. Wanneer je alle was op één dag in de week wast, ben je die dag alleen maar met de was bezig en komen de andere gewoontes niet of nauwelijks aan bod. Zo kom je niet in het ritme van je routines.
Verder voorkomt het dagelijkse was draaien dat er geen bergen was ontstaan: a load a day keeps Mount Washmore away!
Neem deze nieuwe gewoonte op in je ochtend- en avondroutine. Zet je het ook in je map?
Hoe is jouw wasproces? Is het tijd voor verandering?
Maak ook je gezinsleden verantwoordelijk voor hun was. Gooit iedereen de vieze was in de daarvoor bestemde mand? Weten ze waar de was hoort? Hebben ze een eigen wasmand op hun kamer of wordt alles op de grond gegooid? Maak afspraken, bijvoorbeeld dat je niets wast wat op de grond in de slaapkamer ligt. En dat natte handdoeken eerst worden uitgehangen voor ze in de wasmand gaan. Na het strijken en vouwen kun je de was sorteren per gezinslid en deze door henzelf op laten ruimen.
Zomaar wat ideeën.
Fijne dag, ik ga nu snel m’n droger aanslingeren.
BABYSTAP 21
Stel je vragen
Als je vindt dat je moeite ervaart met het aanwennen van nieuwe gewoonten en routines, wees dan niet bang om hulp te vragen. Je kunt op de site van Flylady de speciale ‘Ask it Flylady’ rubriek raadplegen. Maar je mag evengoed je vragen aan mij stellen. We zijn er om elkaar te helpen!
Ik weet dat sommigen denken dat het vragen om hulp iets is om je voor te schamen. Schaam je niet! We kunnen juist leren van elkaar.
Ok, sommigen gaat het allemaal makkelijker af, Flylady noemt hen Born Organized.
Ik wou ook dat ik georganiseerd geboren was maar haha! dat ben ik niet; bij mij is het niet aangeboren, wél aangeleerd!
Laat je trots en vooroordelen varen, ook jij kan leren hoe je een schoon en opgeruimd huis krijgt. Stel je vragen gewoon!
Denk eens aan een onderdeel waar je momenteel mee worstelt. Misschien heb je wel de volgende vraag:
Ik weet niet waar ik moet beginnen met hotspots opruimen, mijn hele huis is een puinhoop!
Flylady heeft een soortgelijke vraag beantwoord en ik heb ‘m hier op mijn manier weergegeven:
Wanneer allerlei oppervlakken met spullen bedekt zijn, raken we overweldigd. Het houdt ons tegen in ons functioneren. Als de tafel vol ligt kun je niet zitten schrijven, eten of iets anders doen. Als je aanrecht vol ligt met boodschappen die daar zijn gedropt kun je niet gaan koken. Als de vloer in de badkamer vol ligt met vuile was kun je die niet dweilen. Ligt je bed vol met kleren en was kun je er niet slapen. Ligt de slaapkamer van je kinderen vol met speelgoed en spullen dan kunnen ze er niet geconcentreerd spelen.
We hebben bijna een natuurlijke behoefte om elke lege plek die we tegen komen te vullen. Het is zo makkelijk om je volgeladen armen te bevrijden door op de eerste de beste plek je spullen te dumpen. Het kleine beetje extra moeite om het direct op te bergen houdt ons namelijk tegen. Vaak willen we geen extra stappen zetten, geen zin om de trap naar boven te nemen bijvoorbeeld dus wordt de zooi maar op de trap gedumpt (in de hoop dat een ander gezinslid het meeneemt, maar die doet dat niet want tja, die is net als jij en ik).
Dus hebben we het volgende te doen om uit de rommel te komen:
- Neem meer moeite om spullen op te ruimen! Loop liever de trap op met de wasmand of met spullen en berg het daar weg. Wanneer je je benen breekt over de zooi op de trap ben je verder van huis. Of loop liever drie keer heen en weer met een tas boodschappen naar de verschillende kasten i.p.v. het aanrecht hiermee te vullen.
- Doe spullen weg! Minder spullen zorgt voor minder rommel. Kijk nog eens naar stap 10: wanneer je iedere dag dit stapje doet zul je langzamerhand de gewenste rust in huis terugvinden.
- Geef zwervers een thuis! Hoeveel spullen hebben niet eens een vaste plek in huis? Dit maakt dat er veel rommel kan zijn. Zorg voor vaste opbergplekken, vuistregel: bewaar spullen het dichtst bij waar je ze gebruikt.
Heb je hier vragen over? Ik hoor het graag!
BABYSTAP 22
Stop met uitstellen.
Uitstellen is iets wat we graag doen maar tegelijkertijd is het onze ergste vijand. We stellen het meest uit vanwege ons perfectionisme.
Ben je daarom misschien nog niet begonnen met het aanleggen van de huishoudmap?
Wil je het liefst een heel originele, uitgebreide en unieke huishoudmap maken en wacht je op de perfecte benodigdheden en ideeën hiervoor? Niet nodig! Stel niet uit omdat je voor perfectie wil gaan.
Op de website van FlyLady staan aanwijzingen om in 15 stappen een basismap te maken wat jouw persoonlijke draaiboek wordt. Je vindt deze hier: ‘build your own control journal in 15 steps’.
Tip: je kunt de pagina weergeven in het Nederlands (ok, is automatische vertaling dus het wordt soms wat krom vertaald).
In deze 15 stappen kom je veel meer tegen dan alleen de babystapjes. Er staan gedetailleerde schoonmaaklijsten in voor de zones en het wekelijks-huis-bijhoud-uur (WHB=Weekly Home Blessing hour) wordt uitgelegd. Dit zijn dingen die je gaat doen nadat je alle babystapjes hebt doorlopen.
Lijsten voor de voorraadkast en boodschappen staan er in. Een basis weekplan met dagelijkse focustaken. Verder is er een onderdeel Menuplanning en een persoonlijke sectie zoals nood- en schoolnummers, namen en nummers van specialisten en dokters, nummer van de oppas etc etc
Natuurlijk kun je veel informatie digitaal beheren, maar een fysieke map, waar de dingen allemaal in opgeschreven staan, kan door iedereen geraadpleegd worden, bijvoorbeeld als jij ziek bent, of net een baby hebt, of opgenomen bent of wat ook.
In ieder geval: maak je Control Journal, op welke manier dan ook. Als de babystapjes straks allemaal aan bod geweest zijn, weet jij in ieder geval hoe je verder moet!
Wat uitstellen betreft ben ik een professional
Ik ben aardig goed in uitstellen en hoe je taken het best kunt vermijden kan ik je ook vertellen. Het uitstellen van een taak – om welke reden dan ook, of dat nu tijdgebrek, faalangst, perfectionisme, afwachtendheid of weerstand is – levert namelijk altijd wat op: een tijdelijke vermindering van stress of angst.
Ga je namelijk de confrontatie aan met bepaalde taken dan worden deze emoties onbewust opgeroepen. Vroeger dacht ik altijd dat ik lui was, zowel op school als later toen ik een gezin kreeg. Het heeft een tijdlang voor een negatief zelfbeeld gezorgd; want waarom lukte het mij niet om een huishouden goed te runnen en een ander wel?
Nu, daar lag het dus aan, ik wilde het perfect doen, zoals die ander. En wachtte het perfecte moment af om de taak feilloos te voltooien, vergetend dat dat perfecte moment NU was!
Want waaróm moet een taak perfect gedaan worden? Het moet gewoon gebeuren. Beter iets dan niets! Onthoud dat je het onvermijdelijke niet voor altijd kunt uitstellen, je kunt het beter direct afhandelen.
En is er echt een taak die je wel moet doen maar om legitieme redenen op het moment suprème niet kan uitgevoerd worden? Schrijf deze dan op. Soms zit je hoofd gewoon vol met allerlei dingen die je nog moet of wil doen. Deze dingen neerschrijven maakt je hoofd vrij en je kunt je focussen op waar je mee bezig bent.
Plan een dagdeel in je week waarin je deze uitstelklusjes doet. Wanneer je dat doet zul je niet overweldigd raken door een groeiende lijst met uitgestelde taken.
BABYSTAP 23
Voeg de middagroutine toe!
De middagroutine.
De nieuwe gewoonte is het toevoegen van de middagroutine. Pak je huishoudmap en doe er een leeg papier in.
Het eerste wat we gaan opschrijven onder middagroutine is het avondeten voorbereiden.
Als je niet naar je werk gaat kun je hiermee starten na de ochtendroutine. Begin alvast met het snijden van je groentes, maak de ingrediënten klaar en braad je vlees alvast aan, zodat je aan het einde van de middag direct kunt beginnen met koken.
Wanneer je vroeg begint met het avondeten kun je alle vieze maatbekers, mengschalen, snijplanken, messen en lepels opruimen en schoonmaken. Dit bespaart een hoop tijd na het eten.
Ook ben je terwijl de kinderen uit school zijn niet de hele tijd druk met voorbereiden van de maaltijd, wat ook weer een groot voordeel is.
Je kunt de middagroutine ook opdelen. Bijvoorbeeld in vroege middagroutine, uit schoolroutine, late middagroutine, net wat bij jou past.
En, lukte het om alvast iets voor het avondeten klaar te maken?
Voor ik vanmorgen naar m’n werk vertrok haalde ik gehakt uit de diepvries en hamburgerbroodjes. Toen ik om half 3 thuiskwam heb ik de hamburgers gekneed en sla uit de moestuinbak geplukt. Broodjes hamburgers en de kippensoep die over is van gisteren met een koude salade van zaterdag maken het weer een complete maaltijd.
BABYSTAP 24
Swish & swipe!
Swish en swipe je wastafel en toilet
Over het volgende stapje ben ik ontzettend enthousiast!
Deze simpele gewoonte heeft ervoor gezorgd dat m’n wc en badkamer altijd voor (onverwacht) bezoek toegankelijk is zonder dat ik me hoef te schamen.
Iedere ochtend, direct na het aankleden, ‘swish’ ik de toiletpot met een borstel en ‘swipe’ ik de wastafels in de badkamer en het fonteintje en wc-bril met een doekje.
Er staat standaard een sprayflacon waar ik een mengsel van water, azijn en schoonmaakmiddel in heb zitten. Hiermee spuit ik op de kranen (check of je kranen tegen azijn kunnen, laat anders de azijn achterwege), spuit in de wasbak, het fonteintje en de wc-bril. Met een doekje afnemen.
De toiletborstel staat in een pot water met een scheut oude shampoo. Zo hoef je niet iedere dag met chloor of iets dergelijks onder de rand te spuiten. Water met zeep maakt net zo goed schoon en ruikt heerlijk!
Dit stapje duurt in totaal nog geen twee minuten! Door dit iedere dag te doen voorkom je buitenproportioneel boenen en schrobben van je wastafel en toilet, wat veeeeel meer tijd kost dan swishen en swipen. Sorry, ik heb er geen goede Nederlandse vertaling voor kunnen vinden. Vegen en zwiepen? Aaien en draaien?
Wat we tot nu toe doen:
OCHTENDROUTINE:
- opstaan en bed netjes
- aankleden tot en met schoenen
- swish & swipe wastafel en wc
- was aanzetten of drogen
- 2 minuten hotspot
- 5 min kamerredding
- 15 min opruimen in zone
- 10 min zoneschoonmaakklusje
MIDDAGROUTINE:
- eten voorbereiden/koken
AVONDROUTINE:
- 2 minuten hotspot
- gootsteen schoon
- was aanzetten
- kleding klaarleggen/-hangen
- op tijd naar bed
Wellicht ben je bezig je Control Journal te personaliseren (babystap 22). Schrijf het nieuwe stapje bij je Ochtendroutine.
Het kan zijn dat je inmiddels erachter bent gekomen dat het opruimkwartier jou beter uitkomt in de vroege middag, of de 5 minuten kamerredding vlak voor of na het avondeten. En misschien is het wel nodig om twee keer per dag een opruimrondje van 5 minuten te doen, bijvoorbeeld eentje zelf ‘s morgens en een met de kinderen voor ze naar bed gaan. Schrijf dit dan op en raadpleeg je huishoudmap gedurende de dag.
BABYSTAP 25
Neem de tijd!
Neem de tijd om routines aan te leren
Je bent al 25 dagen met de routines bezig. Inmiddels gebruik je de huishoudmap, post-its en de kalender. Het opschrijven is een oefening om de dagelijkse routines tot een gewoonte te maken. Blijf lezen in je map, tot het stapje automatisch gaat!
Ik krijg veel positieve en enthousiaste reacties. Wat fijn dat het zo goed gaat! Maar ik hoor ook van sommigen dat het best lastig is om alle tot nu toe geleerde stapjes uit te voeren. Onthoud goed: niemand vraagt je om in één maand de babystapjes onder de knie te hebben. Bij Flylady Marla zelf duurde het vele maanden om de routines tot een gewoonte te maken.
Ze trok voor de verschillende stapjes een hele maand uit!
Dus:
- Jaag jezelf niet op
- Ban perfectie uit
- Wees lief voor jezelf
Hieronder vind je het persoonlijke verhaal van Flylady:
Flylady’s persoonlijke getuigenis – 25 december 1999
“Het gebeurt niet in 1 dag”………
Klik hier om verder te lezen
BABYSTAP 26
Spring in waar we zijn!
Met het Flyladysysteem loop je nooit achter én haal je ook nooit in!
Doe gewoon wat je kunt en dat is het beste wat je kunt doen.
Om je te helpen je taken te onthouden heb je je huishoudmap. Ook de Post-Its helpen daarbij.
Verder heeft Flylady bedacht om naast de dagelijkse routines ook een dagelijkse focus te hebben.
Dit zijn de onderwerpen waar de focus op ligt:
Zondag – Renew your Spirit (vernieuw je geest)
Maandag – Weekly Home Blessing hour (wekelijks huis bijhouduurtje)
Dinsdag – Plan & Play (plannen en tijd voor jezelf)
Woensdag – Anti-Procrastination Day (uitstelklusjes doen)
Donderdag – Errand Day (boodschappen doen)
Vrijdag – Clean-out your Purse & Car Day (je auto en handtas/portemonnee uitruimen)
Zaterdag – Family Fun Day (gezelligheid met het gezin)
Zelf heb ik dit wat aangepast voor mijn huis en gezin. Zoals de WHB van maandag, dat zijn zeven dingen die je in een uur doet. Deze heb ik verdeeld over meerdere dagen.
De dinsdag besteed ik aan verzorging van de planten en ook wat extra aan mezelf, wat extra me-time.
Op woensdag geen uitstelklusjes voor mij, maar dan doe ik de administratie en plan ik. Ook maak ik het boodschappenlijstje en een weekmenu.
Zaterdag en zondag zijn de dagen dat ik geen zoneschoonmaak doe. Ook draait hier de wasmachine meestal niet op zondag. Ik doe dan alleen de routines die nodig zijn en natuurlijk is m’n gootsteen schoon voor ik naar bed ga!
De zaterdag is, afhankelijk van het weer, een dag dat we wat klusjes met elkaar in of om het huis doen en verder doen we vaak iets leuks die dag.
Ok, het lijkt erg veel zo. Maar het koppelen van taken aan vaste dagen maakt het overzichtelijk en behapbaar.
Ik moet ineens denken aan de tijd dat ik achter de kassa zat (34 jaar geleden). Op zaterdagen en vooral rond de feestdagen was het enorm druk en het zien van de lange rij bezorgde me flinke stress. Maar wanneer ik m’n aandacht focuste op de klant waar ik mee bezig was, verdween de stress en de dag vloog voorbij. De rij ook.
Maak in je huishoudmap een pagina met jouw persoonlijke weekplan!
BABYSTAP 27
Weten wat je gaat eten!
Wat eten we?
Krijg je van de vraag ‘Wat eten we?’ regelmatig een gevoel van paniek? Omdat je om 5 uur nog niet eens weet wat je om 6 uur eten moet? Of omdat je er vlak voor etenstijd achter komt dat je niet alle benodigdheden in huis hebt?
Het volgende stapje heeft geweldige tips om deze stress te voorkomen.
Bedenk wat je gaat eten voor het ineens 6 uur is. Je kunt dit doen als onderdeel van je middag- of avondroutine voor morgen of je neemt het op in je ochtendroutine voor vandaag. Schrijf dit in je huishoudmap!
Op tijd weten wat je gaat eten voorkomt dat je weer hals over kop een pizza moet gaan bestellen, waarover je je vervolgens weer schuldig gaat voelen. Het bespaart je dus ook nog een hoop geld.
En wanneer je een moment in de week er eens voor gaat zitten om een weekmenu te maken, ben je klaar voor de rest van de week!
Kijk in je vriezer, koelkast en voorraadkast met welke ingrediënten je menu’s kunt samenstellen.
Kook eens een grotere hoeveelheid en vries de helft in of gebruik het de volgende dag als lunch of eet het later in de week nog eens.
Zorg verder voor een agenda of kalender met ruimte voor het opschrijven van het avondeten. Zo weet iedereen wat er die avond op tafel staat, en wanneer je toch de vraag krijgt ‘Wat eten we?’ verwijs dan naar de kalender!
Een groot bijkomend voordeel van het opschrijven is dat je ideeën opdoet voor toekomstige maaltijden door terug te kijken naar maaltijden uit het verleden!
Om bepaalde stapjes beter onder de knie te krijgen heeft Flylady de maandgewoonten bedacht. Een maand lang leg je extra focus op een van de stapjes. In november is de maandgewoonte Menuplanning.
Ik schreef hierboven dat wanneer je noteert wat je eet, je daar later weer inspiratie uit op kan doen. Maar misschien vind je je weekmenu’s wel saai en komt het toch steeds op hetzelfde neer. En is de motivatie om een weekmenu te maken hierdoor niet groot. (ikke…)
Laten we elkaar eens inspireren!
Heb jij misschien vaste dagen waarop je een bepaald gerecht eet? Of gebruik je wel eens een thema, bijvoorbeeld een internationale week zoals Indisch, Chinees, Mexicaans, Hollands, Italiaans, Grieks of Hongaars?
Of een budgetweek, waarin je alleen maar eten maakt met wat je in huis hebt?
Ik benieuwd naar jullie weekmenu, of tips om tot een weekmenu te komen. Koken en lekkere dingen bedenken is niet mijn sterkste kant, ik kan wel wat input gebruiken!
Zet het maar in de reacties!
BABYSTAP 28
Zorg goed voor jezelf!
We zijn vaak zo druk om voor iedereen te zorgen dat we onszelf vergeten. Of overkomt het jou nooit dat je moeizaam door de dag gaat omdat je niet goed voor jezelf zorgt?
Het is zo belangrijk dat je goed eet, genoeg water drinkt, rustpauzes neemt en voldoende slaapt.
Schrijf deze zaken op de pagina’s van je routines, zowel bij de ochtendroutine als bij de middag- en avondroutine.
Je hebt hard gewerkt aan het opzetten van routines voor je huis, maar het is niet de bedoeling dat je jezelf verwaarloost. Laad gedurende de dag je batterijen op!
Je geestelijke en lichamelijke gezondheid hebben veel invloed op elkaar.
Ga een stukje wandelen, schrijf wat in je dagboek, breng wat tijd door met bijbelstudie, luister naar fijne muziek of lees een inspirerend boek.
Houd ook doordeweeks een zelfzorgdagje. Doe die dag alleen je routines en houd hem verder zoveel mogelijk vrij.
Eet gezonde maaltijden; bewerkte voedselproducten maken je traag en moe, wist je dat?
Hetzelfde gebeurt ook als je te weinig drinkt. Je reactiesnelheid is trager, het kan hoofdpijn en migraine veroorzaken maar dehydratie kan ook duf en slaperig maken zodat je het liefst een middagdutje wil doen (Bron: www.krnwtr.nl).
Al met al: het is net als in een vliegtuig —> zet het zuurstofmasker eerst bij jezelf op, daarna bij je kinderen.
Goedemiddag!
Ik hoop dat je even pauze genomen hebt en je lunch gegeten hebt. Lukt het jullie om genoeg water te drinken?
Om te onthouden dat je genoeg water drinkt kun je ‘s morgens een kan vullen. Wanneer de kan leeg is heb je voldoende vocht binnengekregen.
In de wintertijd vind ik water drinken best lastig. Tijdens m’n 4 medicatiemomenten drink ik een glas leeg. Maar tussendoor wordt dat nu groene thee. Geen straf, want ik hou van thee! Even zitten ondertussen, zo rust ik gelijk even uit. Bij de maaltijden drink ik ook thee, of water.
Vandaag heb ik een selfcaredagje genomen. De afgelopen week was druk en nu tank ik even bij.
Ik wil gelijk iedereen bedanken die zo leuk gereageerd hebben op de post van gisteren, ook via privéberichtjes. Ik heb echt inspiratie gekregen door al die lekkere maaltijdideeën en weekmenu-tips!! Geweldig lief!
Vanavond eten we boerenkoolstamppot.
Morgen runderstoofpotje met friet.
Maandag spliterwten met kaassaus.
Dinsdag pitabroodje met shoarma.
Woensdag zuurkoolovenschotel.
Donderdag macaroni.
Vrijdag kliekjesdag.
Zaterdag pasta met kip/broccoli.
En manlief haalt op dit moment de boodschappen voor de aankomende dagen, de lieverd….
BABYSTAP 29
Verwen jezelf!
Het moet toch niet gekker worden, vind je niet? Eerst was het nog wees aardig voor jezelf, het vorige stapje leerde dat je goed voor jezelf moet zorgen en nu spreken we over jezelf verwennen!
En toch….ook dit is iets wat we vaak wel een ander gunnen, maar onszelf niet.
Stapje 29 is een wekelijkse gewoonte die in lijn is met stapje 28.
Deze nieuwe stap gaat over een wekelijks verwenmoment die je opneemt in je weekplanning.
Wanneer heb je voor het laatst echt iets voor jezelf gedaan? Het is hoog tijd dat je iets leuks doet voor jezelf! Weet je wat dat is? Of weet je niet eens meer waar je het meest van houdt?
Ga zitten en bedenk eens wat je graag zou willen doen.
Schrijf het op een leeg blad in je huishoudmap.
Zomaar wat ideeën:
- een lange wandeling maken
- een bad nemen
- je voeten masseren met zelfgemaakte scrubolie
- geurkaarsen aan en je lievelingsmuziek luisteren
- afspreken met je beste vriendin
- je haar een (zelfgemaakt) maskertje geven
Op welke manier leg jij jezelf graag in de watten?
Mijn wekelijkse verwenmoment is het nemen van een uitgebreid bad. Daar kom ik altijd zo van tot rust.
Ik neem het er ook echt van: speciaal badkussentje in de nek, oortjes in met een luisterboek of m’n lievelingsmuziek, wat lekkers erbij en ik ben zoet voor een uurtje of anderhalf – twee.
Vroeger gunde ik me de tijd hiervoor niet eens, maar inmiddels kan ik het niet meer missen.
BABYSTAP 30
Kijk vooruit en plan!
Vooruitkijken en plannen.
Zo tegen het einde van de maand is het een goede gewoonte om vooruit te kijken om te zien wat de volgende maand brengt.
Is er iemand jarig en wil je niet te laat zijn met het sturen van een kaart of het kopen van een kadootje? Heb je kaarten in huis?
Schrijf dit dan alvast op je boodschappenlijstje en koop de kadootjes en kaarten de eerstvolgende boodschappendag! Zo voorkom je weer een extra ritje naar de winkel.
Plan het doen van boodschappen, kadootjes kopen, bibliotheekboeken inleveren, opgeruimde spullen naar de kringloop brengen enz. zoveel mogelijk op één dag. Dit bespaart kostbare tijd en een hoop benzine ⛽️(o ja, tank gelijk even je auto bij op die dag!)
Kies een dag die voor jou het fijnst is. Het werkt het beste als je het iedere week op dezelfde dag kunt doen, maar het leven gaat vaak anders dan gepland, dus wees flexibel. Dat is wat het flyladysysteem geweldig maakt: het is flexibel en aanpasbaar aan jou persoonlijk!
Naast het doen van boodschappen zijn er voor ieder weer verschillende wekelijkse en maandelijkse terugkerende zaken.
Neem je planner erbij en vul die dingen ook voor de komende maand in. Zo creëer je overzicht en loop je niet steeds achter de feiten aan.
Denk bijvoorbeeld aan:
- zones noteren
- planten en dieren verzorgen
- administratie en betalingen doen
- kappersbezoek
- koelkast schoonmaken
- WHB (schoonmaakuurtje)
- weekmenu maken
- ophaaldagen kliko noteren
- auto uitruimen/wassen
- bedden verschonen
Dit zijn zomaar wat voorbeelden, vul het in naar jouw voorkeur.
Vandaag zijn we in zone 5: de woonkamer, en zeem ik de ramen van de kamer en stof en zuig ik grondig, ook de banken en stoelen.
Wat ga jij doen?
Vandaag (als ik dit schrijf is het maandag) had ik de zoneschoonmaak en de WHB gepland.
Op maandagochtend pak ik altijd een stukje van de WHB mee. De Weekly Home Blessing is een schoonmaakuurtje waarin je 7 dingen doet. Opfrisbeurt badkamer/wc -stoffen-zuigen-dweilen-(vinger)vlekken wegpoetsen-schone slopen en prullenbakken legen.
Ieder onderdeel duurt max 10 minuten. Omdat niet alles 10 minuten duurt ben je in een uur klaar. Maar je kunt het net als ik ook uitsmeren over de week.
Vandaag deed ik stoffen en stofzuigen in het hele huis. Ik woon klein en met een kwartiertje was ik klaar. Omdat de prullenbakken en oud papier op zaterdag al door m’n man worden gedaan heb ik daar iets anders voor in de plaats gekozen. Op zaterdag of maandag (ligt eraan of ik maandagochtend moet werken) geef ik de badkamer en wc een uitgebreidere Swish &Swipe. Uitgebreider, maar natuurlijk niet langer dan tien minuten.
Wanneer doe jij de WHB? Op één dag of over meerdere?
BABYSTAP 31
Je vliegt, en nu?
Vandaag het laatste stapje van de 31 babystapjes van het Flyladysysteem!
Dit stapje gaat over het consequent volhouden van wat je geleerd hebt. Om je doelen te bereiken (schoon huis, rust en structuur) blijf je de stapjes steeds herhalen. Elke dag weer.
Misschien is het je afgelopen maand gelukt om in één keer de stapjes toe te passen. Misschien heb je wat meer tijd nodig. Niet ieder stapje is even makkelijk. Ga dan niet stressen maar begin dan gewoon weer bij stapje een. Bijvoorbeeld op de eerste dag van de maand, een handig tijdstip om weer opnieuw te beginnen en het stapje steeds te koppelen aan de datum.
Ga ook niet stressen als iets een keer niet gebeurd is, ga vooral niet inhalen! Pak het op wanneer het weer aan de beurt komt.
Elke dag iets doen is beter dan helemaal niets doen!
Blijf de routines consequent herhalen en ook jij gaat zeker resultaat zien.
Zijn bepaalde dingen nog niet helder voor je? Mis je bepaalde dingen in de stapjes? Trek gerust aan de bel door een berichtje te sturen of hieronder te reageren.
FLY ze!