Om de staat van “blijvende opgeruimdheid” te bereiken heeft Flylady een aantal vaardigheden, tips en trucs.
Ik probeer ze hier zo goed mogelijk te omschrijven:
Routines
De routines zijn bedoeld als een ‘basisframe’ voor je dag. Het doen van je (zelfgemaakte) routines zorgt ervoor dat je je dag vlot kunt beginnen.
De 31 Beginner Babysteps
De 31 Beginner Babysteps is een soort geleide om in 31 dagen bekend te worden met het FlyLadysysteem en je basisroutines en een basis-Control Journal (huishouddraaiboek) op te bouwen. Zoals al eerder vermeld: het is belangrijk om deze 31 stappen echt in 31 dagen doen, hoe vervelend dat ook over kan komen. Er zijn heel veel mensen die de 31 stappen in 1 week gaan doen en die ervaren steeds weer de ‘crash-and-burn’ en worden daarna moedeloos. Wees lief voor jezelf en gun jezelf die tijd.
Declutteren
Als je staat te popelen om aan de slag te gaan, is het slimmer om in plaats van de 31 Beginner Babysteps erdoor te jagen, te beginnen met declutteren. Declutteren wil zeggen: opruimen en weggooien (niet schoonmaken).
Je doet dit in blokjes van 15 minuten, met gebruik van een wekkertje of timer. Liever niet de wekker op je mobiele telefoon, omdat je dan snel afgeleid wordt.
Eén blok van 15 minuten PER DAG is voldoende. Maar je kunt indien je tijd en energie hebt ook meerdere doen. FlyLady’s advies is om tussendoor dan steeds 15 minuten pauze te nemen. Door voldoende rust te nemen put je jezelf niet uit en vermijd je de crash-and-burn. Je kunt er in het begin voor kiezen om te declutteren in de kamer waar het het meest nodig is. Maar je kunt er ook voor kiezen om dit te doen in de betreffende zones. De zones zal ik in een volgend stukje toelichten.
Hoe declutter je?
Bij het declutteren is het handig om 3 bakken of zakken of dozen, wat je maar handig vindt, te gebruiken.
- Doos 1: weggooi-doos. Hierin gooi je alle rommel! Je kunt later de rommel sorteren in plastic, papier en ander afval. Dat doe je niet in je declutterkwartiertje.
- Doos 2: weggeef-doos. Hierin doe je alles wat nog bruikbaar is en wat je weg wilt geven aan bijv. familie of de kringloop. Let er goed op of wat je weggeeft ook echt nog bruikbaar is!! Niemand zit op nog meer rommel te wachten.
- Doos 3: wegberg-doos. Hierin doe je alles wat ergens anders in je huis hoort.
Na 15 minuten opruimen gaat je timer. Je pakt dan doos 1 en gooit de inhoud in de betreffende afvalbakken. Doos 2 zet je in je auto of bij de voordeur, zodat je die kunt afleveren op bestemming. Dan pak je doos 3 en loop je door je huis en leg je de spullen in de ruimtes waar ze horen.
Let op!!!! Valkuil-alarm!
Ga nu niet in die andere kamers aan het werk! Dan maak je er juist een grotere rotzooi van! Richt je eerst op de kamer van je keuze of de betreffende Zone-ruimte! Zorg dat je niet afgeleid raakt!
Zones
FlyLady heeft het huis ingedeeld in 5 zones die elke maand allemaal aan de beurt komen. Elke week van de maand heeft dus zijn eigen zone.
De eerste zone van de week is altijd de hal, voordeur en eetkamer.
De tweede de keuken.
De derde de badkamer en een extra ruimte (rommelkamer, inloopkast, schuur, kinderkamer).
De vierde is de slaapkamer van de volwassenen.
De vijfde is de woonkamer. De vijfde zone is vaak geen volledige week. In de woonkamer ruim je vaak uit jezelf al wat vaker op.
Missies
Naast het kwartiertje declutteren in de week kun je als beginner de missies doen. Dit is een klein taakje in de zone van de week, die 5 tot 10 minuten duurt en waarbij je schoonmaakt.
Detailed Cleaning
Je ziet op de FlyLady website ook een onderdeel ‘detailed cleaning’ staan. Dit zijn gedetailleerde schoonmaaklijsten, opgenoemd per zone waar je pas aan mag beginnen als je huis volledig rommelvrij is! Tot die tijd declutter (ontrommel) je 15 minuten per dag in de betreffende zone van de week.
Als beginner is het verboden hiernaar te kijken, i.v.m. gevoelens van o nee wat een werk en de daarna optredende crash-and-burn’. Voor je eigen veiligheid en mentale gezondheid is het dus belangrijk hier pas aan te beginnen als er (bijna) niets meer op te ruimen valt.
Focus van de dag
FlyLady heeft bepaalde vaste dagen om dingen te doen, zoals boodschappen op donderdag en anti-uitsteldag (anti-procrastination day) op woensdag. Het staat je vrij om deze dagindeling aan te passen aan je eigen situatie.
Geen schoonmaakdag!
Het FlyLady-systeem heeft dus geen schoonmaakdag! Je ontrommelt elke dag een kwartier (of desnoods 5 minuten als dat beter bij je past) in de zone and that’s it. Het schoonmaken zit in je routines en dit is nooit een x-aantal uur.
Wat ze wel heeft is een WHB: Weekly Home Blessing hour. Of op z’n hollands Wekelijks Huis Bijhouden uurtje.
WHB
Dit is een uur, waarin je MAXIMAAL 10 minuten aan een klus besteed. Daarna STOP je en ga je verder met de volgende.
Dit is niet bedoeld om je huis ‘visiteklaar’ te maken. Dit is bedoeld om bijvoorbeeld na een weekend waarin amper is schoongemaakt, even een redelijk ‘basisnetjes’ overzicht te hebben van o.a. je woonkamer, je wc en je badkamer en om alle prullenbakken te legen, zodat die niet overvol ergens staan uit te puilen, zodat je de komende week bij die aanblik al geen zin hebt om op te ruimen, omdat je dan eeeeeerst die prullenbakken moet legen. Lege vuilnisbakken met een vuilniszak erin zorgen ervoor dat je makkelijker aan de slag gaat.
De WHB duurt dus maximaal een uur, geen twee. En als na 10 minuten de timer gaat, ‘moet’ je stoppen, ook al is de klus nog niet klaar.
Sommige mensen verdelen de WHB over de week (ivm werk bijvoorbeeld), met elke dag 1 van de onderdelen, waar ze 10 minuten aan besteden.
Anderen doen er 1 op zaterdag (om in het weekend een redelijk basisnetjes huis te hebben) en nog eens op maandag (om het weer basisnetjes te hebben voor de week erna).
Hoeveel tijd?
Stel nou dat je ALLES zou volgen; de routines, de klusjes, het declutteren in de zone en elke dag een WHB klusje, dan ben je ergens tussen 1 en 1,5 uur per dag bezig met schoonmaken en ontrommelen.
Als beginner is het aan te raden pas met de WHB te beginnen als je een maand lang de 31 babystapjes hebt doorlopen.